Forfatter: | Kategori: Logistik og teknik |

_NIK6681_450x300px

 

Jeg kan huske den første gang, jeg var i København som 2-årig. Med mine forældre kørte jeg i bil fra Jylland til Hovedstaden og det var med store øjne, at jeg kiggede ud på København. Mit indtryk: Enormt meget trafik og rigtigt meget bilos.

Det er 31 år siden, men situationen har ikke ændret sig, tværtimod. Endnu mere bilos, endnu mere trafik og masser af trafikpropper. Det, sammen med ønsket om en drastisk reducering i emissioner, har gjort det ”populært” blandt de europæiske hovedstæder at forbyde biltrafik i større eller mindre grad. Norge står forrest med ønsket om en bilfri hovedstad, de norske politikere har sat ønsket på dagsordenen med mål for øje, at Oslo bliver bilfri i 2019. Permanent! Miljøpartiet, De Grønne, satser på offentlig transport og cykler. Hvis forbuddet mod biler bliver vedtaget, så bliver Oslo den første by i Europa med et permanent forbud.

Konceptet har bredt sig vidt omkring i Europa. Senest har København meldt ud, at konceptet ”bilfri by” også skal afprøves her, men i en mindre restriktiv grad. Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation stemte for ”bilfri by” i 2016 med en enkelt søndag i september, inspireret af Paris’ bilfrie søndag i oktober, hvor adskillige veje blev lukket i syv timer. Også i UK er fænomenet ikke nyt, London tager f.eks. vejafgifter for at begrænse biltrafikken i centrum, og tunge køretøjer er kun tilladt kørsel på særlige veje og i bestemte tidsrum, hvilket fungerer udmærket for den engelske hovedstad, både hvad angår reducering af CO2 og begrænsning af motorkøretøjstrafikken.

Frem til 2019 vil vi sikkert komme til at opleve flere og flere bilfrie byer i takt med indfrielsen af de europæiske landes klimamål.

 

Kilde: www.businessinsider.com

 

Lignende artikler: Norway – a paradise for electric cars



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *