Author: | Category: Transport |

Efter et år giver transport- og logistiktjenesteudbyderen Gebrüder Weiss den første brintdrevne lastbil i sin flåde et godt foreløbigt resultat. Hyundai XCIENT Fuel Cell, der er stationeret i Altenrhein (Schweiz), bruges dagligt til kortdistancetransport og har bevist sit værd i alle sæsoner. Selv ved kørsel op ad bakke beholdt elmotoren, som får sin kraft fra en brændselscelle, sin fulde ydeevne. Erhvervskøretøjet sparer ca. 80 tons CO2-emissioner om året.

Siden leveringen af 36-tuneren i januar 2021 har køretøjet tilbagelagt omkring 70.000 kilometer. Forbruget lå endda under den værdi, som producenten havde angivet. I løbet af et år var der kun et enkelt besøg på værkstedet til teknisk kontrol. “Købet var en værdifuld investering i ressourcebesparende vejgodstransport. Lastbilen er blevet godt modtaget af chaufførerne og især af kunderne”, siger Peter Waldenberger, der er ansvarlig for kvalitets- og miljøstyring hos Gebrüder Weiss.

Data og fakta om den brintdrevne lastbil fra Gebrüder Weiss

  • Køretøjstype: Hyundai XCIENT Fuel Cell
  • Total tilladt vægt: 36 tons
  • Maksimal hastighed: 85 kilometer i timen
  • Tankkapacitet: 32 kg brint
  • Tid til optankning: 12 minutter
  • Tryk i tanken: 350 bar
  • Gennemsnitlig daglig kørsel: 430 kilometer
  • Total kilometerstand siden overtagelsen: 70.000 kilometer
  • Forbrug: ca. 7,5 kg pr. 100 km
  • Rækkevidde på en tank brændstof: ca. 450 kilometer
  • Elektromotorens effekt: 350 kilowatt

Gebrüder Weiss har planer om at anvende brintdrevne lastbiler i Østrig og Sydtyskland i fremtiden. Støtteprogrammer i Tyskland gør brugen nord for Alperne attraktiv. Den eneste begrænsning er tilgængeligheden af brintpåfyldningsstationer, som der allerede findes ni af i Schweiz. Ud over brændselscellebilen bruger logistikvirksomheden allerede flere gasdrevne lastbiler i Østrig, Tyskland og Serbien samt eldrevne lastbiler og varevogne i Wien-området – bl.a. for IKEA’s kunde IKEA inden for levering af varer til hjemmet.