Forfatter: | Kategori: Nyheder, Transport |

Danske og finske cabotage fortolkninger

Danske og finske cabotage fortolkninger er i strid med EUs udlægning og EU truer med at tage sagerne op for en EU domstol.

 

Imens Storbritanniens kommende EU-valg står for døren og alle vejer for og i mod et Brexit samt overvejer om et Brexit vil være starten til et Danxit, kæmper den danske transportbranche mod EU og cabotage reguleringen. Eller nærmere, den danske transportbranche kæmper for den danske cabotage-model. Finland havde også specificeret cabotage-regler, men efter en løftet pegefinger fra EU og et løfte om EU domstolen, hvis de ikke makkede ret, er Finland nu i gang med at regulere deres egne cabotage regler igen, så de stemmer overens med EUs.

Det ser ikke ud til, at der er meget mere kampgejst tilbage i Finland for at kæmpe for egen udlægning, men det kan også se håbløst ud at skulle være oppe mod EU. Danmark derimod holder fast i de nationalt fastlagte regler, og står dermed overfor en mulig sag med EU domstolen. For det handler ikke kun om fortolkningen, men om effekten, som mange mener er ”social dumping” og ”ulige konkurrence”.

Både Finland og Danmark gælder, at EUs cabotage regler ikke er klare nok, og at hullerne, som kan udnyttes, er for åbenlyse. Der er store spørgsmål omkring, hvordan de kan/skal fortolkes. Og det er det, som denne sag kommer til at handle om. Det bliver nok ikke lige en retssag på et par timer, som afgør hele cabotage-fortolkningen. EUs fortolkning har ”løsere tøjler” end den danske fortolkning, og EUs fortolkning er selvfølgelig fokuseret på et ffrit indre EU marked. Ifølge EU-Kommissionen har chaufførerne har ret til at læsse gods på og af flere gange og så stadig regne det for én ”cabotage tur”. Danmark har derimod fastsat antallet af af- og pålæsninger. Og her kommer EU ind med en løftet pegefinger, da chaufførerne dermed kommer op på de max. tre ture inden for tidsrummet syv dage ”for hurtigt”.

Den danske transportbranche repræsenteret af DTL er dog ikke bleg for at tage kampen op overfor en EU domstol og opfordrer den danske transportminister Hans Christian Schmidt til at ”turde tage kampen op til den bitre ende” mod ulovlig cabotage, konkurrencevridning, social dumping.

 

Kilder: DTL