Author: | Category: Transport |

Source: DAF - Press OfficeDe nye DAF XF, XG og XG+ blev kåret som “Årets lastbil 2022″ på Solutrans-motorudstillingen i Lyon. DAF’s nye generation sætter en ny industristandard for effektivitet, sikkerhed og førerkomfort”, udtalte juryen efter en række omfattende tests. Den brintdrevne version af den nye DAF vandt prisen for “Årets innovative lastbil 2022”.

Med udgangspunkt i reglerne for den internationale konkurrence IToY (Truck of the Year) gives denne årlige pris til den lastvogn, der er blevet introduceret det seneste år, og som har ydet det mest betydningsfulde bidrag til at forbedre effektiviteten af vejtransporten. En række kriterier indgår i bedømmelsen, herunder teknologisk innovation, komfort, sikkerhed, køreglæde, brændstoføkonomi, miljøpåvirkning og de samlede ejeromkostninger (TCO).

Først i branchen

“DAF er den første lastbilproducent, der introducerer en helt ny generation af lastbiler, der er designet til at opfylde de nye europæiske regler for lastvognsvægt og -dimensioner,” sagde Gianenrico Griffini, formand for juryen for International Truck of the Year. “Resultatet er en række meget attraktive og aerodynamiske lastvogne, der tilbyder den bedste effektivitet, sikkerhed og førerkomfort i deres klasse.” Den nye XF, XG og XG⁺ har fremragende udsyn fremad via en stor buet forrude, sidevinduer med lav bæltelinje og et vindue med udsyn til kantstenen. Disse funktioner – sammen med et digitalt visionssystem, der erstatter de traditionelle sidespejle, og et nyt kamera i svinget – giver et godt udsyn hele vejen rundt og beskytter sårbare trafikanter.”

Egte teamwork

Den prestigefyldte pris International Truck of the Year 2022 blev overrakt til Harry Wolters, direktør for DAF Trucks, som dedikerede anerkendelsen til alle DAF’s mere end 12.000 medarbejdere på verdensplan. “Det er en enestående præstation – en ægte holdindsats! Den nye generation af XF, XG og XG⁺ er det største innovationsprojekt i vores mere end 90-årige historie. Det er resultatet af at lytte nøje til vores kunder og deres chauffører, at have en klar vision om fremtiden for bæredygtige og levedygtige transportløsninger og altid gøre vores yderste for at levere de bedste transportløsninger. Vi er den første lastbilproducent, der udnytter de nye europæiske regler om lastvognsvægt og dimensioner fuldt ud og tilbyder vores kunder unikke fordele.

Formanden for IToY-juryen, Gianenrico Griffini, opsummerede juryens afstemning: “Med introduktionen af en ny generation af lastbiler har DAF introduceret en række højteknologiske tunge køretøjer, der sætter nye standarder i branchen. Den er også fremtidsorienteret og udgør en omfattende og yderst energieffektiv platform for nye generationer af alternative energi- og drivlinier.”.

Truck Innovation Award 2022

Source: DAF - Press Office Et glimrende eksempel er den nye XF med brintforbrændingsmotor, som DAF er ved at udvikle, og som imponerede dommerne i konkurrencen International Truck of the Year ved en demonstration i oktober. Som et resultat heraf blev den innovative DAF XF H₂ lastvogn tildelt 2022 Truck Innovation Award.

“Denne særlige pris understreger vores filosofi om, at vi er nødt til at udforske hele spektret af teknologier i løbet af det næste årti, når vi bevæger os mod en dekarbonisering af transport og mobilitet,” udtalte Ron Borsboom, Executive Director of Product Development hos DAF. “Brintteknologien kan være en meget interessant mulighed i fremtiden, sammen med de batterielektriske løsninger, som vi allerede tilbyder i dag, og de hybridlastbiler, der er under udvikling.” At vinde 2022 Truck Innovation Award viser også, at forbrændingsmotoren stadig har en lovende fremtid med nye generationer af CO2-neutrale brændstoffer i horisonten. Det er vigtigt at forstå, at det at stoppe brugen af fossile brændstoffer ikke automatisk bør føre til et forbud mod forbrændingsmotorer, især i segmentet for tung transport.”
tilføjede Ron Borsboom: “H2-ICE betyder, at det eksisterende net af tankstationer kan bruges i mange regioner. Og lad os lægge mere vægt på, at vi i Europa har omfattende viden og produktionskapacitet inden for denne teknologi.”
Juryen i konkurrencen International Truck of the Year består af 24 erfarne redaktører og journalister fra de vigtigste internationale lastbiler og transportpublikationer.

Kilde: DAF – daftrucks