Forfatter: | Kategori: Logistik og miljø, Transport |

2017 bliver året hvor EU vil realisere et Europa, der beskytter, styrker og forsvarer. Der er fokus på innovation og digitalisering, reduceringen af CO2-emissioner, datadeling, smarte digitale platforme.

Især reduceringen af CO2-emissioner står højt på listen, og det er også en af transportkommisæren, Violeta Bulcs, mærkesager. Hun var en af talerne ved European Logistics Summit – Logistics 2030 – Boosting decarbonisation through innovation. I hendes tale blev „Strategy for Low-Emission Mobility“ nævnt, med målet at reducere emissioner fra transport med min. 60% indtil 2050 og sammenlignet med 1990.

 

Stategien består af tre punkter:

1 – Køretøjer og fartøjer med lav eller nul emission

2 – Optimeret brug af alternativ energie, særlig el

3 – En alternativ organisering af transportsystemet som skal føre til mere effektivitet og reducering af CO2.

 

Transportplatforme en del af transportkommisærens plan

Transportkommisæren nævner platforme som støttes af EU for at nå ovennævnte 3. punkt. Man kunne tænke, at det ville være noget nyt og innovativt, som f.eks. Uber. Men nej, smarte transportplatforme startede ikke med Uber. I to årtier har smarte transportplatforme eksisteret og gjort deres indtog på det europæiske transportmarked, ikke i forgrunden, men i baggrunden, som værktøj til at hjælpe med de udfordringer, der nu findes i transportbranchen. Indenfor vejgodstransport er smarte platforme allerede et vigtigt værktøj i mange transport- og logistikvirksomheders arbejdsforløb. Transportplatforme i form af fragtbørser, hvor handel- og produktionsvirksomheder samt speditioner lægger fragtopgaver ind, så vognmandsvirksomheder og andre speditioner kan byde på dem, eller hvor vognmandsvirksomheder og speditioner med transportlicenser udbyder deres ledige kapacitet, er allerede en etableret del af transportkæden hos mange virksomheder. Transportplatforme og, som de sommetider også kaldes, fragtbørser er allerede den dag i dag med til at reducere tomkørsler og dermed CO2-emissioner.

Så transportbranchen er egentlig allerede på rette vej, og for fremtiden med endnu større opbakning fra EU for at nå fælles mål.

 

Kilde: http://ec.europa.eu/ og www.timocom.dk

 

Lignende artikler:

Studie: Transportplatformen fra TimoCom begrænser CO2-udledningen



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *