Forfatter: | Kategori: Transport |

Lastbil-, ansvars- og transportforsikring samt supplerende dækning

Begrebet erhvervsforsikring inden for transportbranchen omfatter først og fremmest tre vigtige områder. Præcist som alle privatbilister skal være forsikret, skal alle lastbilchauffører have en lastbilforsikring, der omfatter en ansvarsforsikring.Så snart lastbilen bruges til varetransport, er en transportforsikring afgjort værd at overveje. Transportørens ansvarsforsikring dækker nemlig sjældent hele skaden på grund af et loft på erstatningen, som ikke tager hensyn til, at der kan være store forskelle i vareværdien. I det tilfælde er de transporterede varer forsikret med en fast pris per kilo.

Kører man med elektronik- eller tobakvarer eller andre dyre artikler, der har en høj værdi i forhold til vægten, overstiger vareværdien dog hurtigt forsikringssummen. “Lad os antage, at du er forsikret for 750.000 kr. gennem din ansvarsforsikring, men har læsset bilen med varer for 1,5 millioner kr.. Dette plus på 750.000 kr. skal altså forsikres på anden vis. Speditøren eller vognmandsfirmaet er i så fald nødt til at tilbyde kunden en supplerende transportforsikring“, forklarer Klaus Schäfer, salgsdirektør hos KRAVAG.

 

4 vigtige kriterier for valg af en passende forsikringsløsning

  1. Kompetent rådgivning
    Som altid når der står meget på spil, er det en stor fordel at spørge en ekspert til råds, inden du beslutter dig. Forsikringer inden for godstransport kræver specialviden. “Jeg er nødt til at vide, hvordan min ansvarsforsikring hænger sammen med transportforsikringen og lastbilen. Her er der mange spilleregler at overholde: f.eks.: hvor parkerer jeg mit køretøj om natten? Rådgiveren skal være i stand til at kontrollere mine fragtordrer og på den baggrund anbefale og tilbyde mig den passende forsikringsdækning”, forklarer Schäfer.
  1. Enkel forsikringspleje
    Udover den individuelle rådgivning spiller håndteringen af forsikringen ligeledes en stor rolle. Denne proces bør gøres så enkel som mulig. KRAVAG-forsikringseksperten råder her til at kigge aftalen efter i sømmene en ekstra gang: “I bedste fald kan forsikringen administreres gennem digitale løsninger og sågar integreres i den eksisterende software. En forsikring kan nemlig godt tage sig billig ud ved første øjekast, men til gengæld kræve så mange personaletimer at administrere, at den faktisk ender med at blive dyrere end først antaget.
  1. Hurtig og professionel skadesregulering
    Et vigtigt kriterium i forhold til valg af erhvervsforsikring inden for transportbranchen er punktet skadesregulering ved vareskader under transport. Her står det gode forhold til kunden på spil, og derfor skal problemet løses hurtigst muligt. Ifølge Klaus Schäfer afhænger hastigheden altid af hvordan skaden anmeldes. “Tager vi f.eks. en lastbil, der kører med farligt gods. Lastbilen er indblandet i et færdselsuheld og lækker efterfølgende farlig væske. Her skal der tilkaldes professionel hjælp i en fart. Hos KRAVAG er det datterselskabet KUSS (KRAVAG Umweltschutz und Sicherheitstechnik GmbH), der med det samme kører ud til ulykkesstedet for at afsikre det og tage kontakt til miljømyndigheder og politi.” Det samme gælder i tilfælde af tyveri. Jo mere tid der går mellem skadestidspunket og skadesanmeldelsen, jo dyrere bliver det. “Jo tidligere vi får besked om et tyveritilfælde, jo hurtigere kan vi igangsætte aktiviteter, der giver os en chance for rent faktisk at lokalisere de stjålne varerne. F.eks. kan vi informere relevante nabolande”, uddyber Schäfer.
  1. Fair præmiesystem
    Ifølge Klaus Schäfer bør man ligeledes være opmærksom på forsikringspræmiesystemet. Forsikringspræmieudviklingen skal tilpasse sig skadesudviklingen. Hvis en virksomhed ejer mange lastbiler men forårsager få skader, bør forsikringsbidraget sænkes for den pågældende virksomhed. “En god forsikringsagent kan både rådgive kunden i at vælge den rigtige forsikring og at undgå skader i det hele taget. Test selv! Spørg forsikringsrådgiveren om vedkommende ved, hvilken type chauffører oftest er indblandet i hvilken type uheld og hvordan disse kan undgås.

 

Sammenhæng mellem varesikkerhed og parkeringspladser.

For lastbilchaufførerne er det ofte en udfordring at finde en egnet parkeringsplads. Det kan være svært at finde en sikker parkeringsplads, hvor brændstoffet ikke bliver pumpet ud af tanken om natten, presenningen skåret op og varerne stjålet. Hertil kommer 45-timers reglen, der ofte forhindrer chaufføren i at overnatte i lastbilen. Dette påvirker forsikringsbeskyttelsen negativt. “Normalt bør chaufføren tilbringe hviletiden uden at være på farten. Ofte er dette ideal dog svært at opfylde. Hvis chaufføren er tvunget til at parkere sin lastbil uden at kunne finde en sikker parkeringsplads, må vi drøfte problemet og finde en fælles løsning”, opfordrer KRAVG-direktøren.

Generelt er regelmæssig kommunikation mellem forsikringstageren og forsikringsfirmaet nødvendigt, for derigennem løbende at tilpasse og aktualisere forsikringsdækningen. “Især nystartede transportvirksomheder bør ikke være bange for løbende at tage fat i forsikringsfirmaet og sige: Sådan så min oprindelige plan ganske vist ud. Men nu har jeg en opgave, der afviger fra dette mønster. Dækker min forsikring stadig?” forklarer Schäfer. Transportvirksomheder og speditører bør altså lade forsikringsfirmaet tjekke opgaver, der går udover de sædvanlige rammer.