Forfatter: | Kategori: Logistik og miljø, Transport |

Politikerne og naturgaslobbyisterne arbejder kraftigt på at gøre naturgas-lastbilerne populære. Der peges på dyre benzin- og dieselpriser samt på reducering af CO2-udslip. Inspirationen er nabolandene Sverige og Tyskland med hhv. 627 og 145 lastbiler, som kører på naturgas. Og de første lastbiler på gas er kommet til Danmark. Tankstationerne er så langsomt også begyndt at tænke i de baner, så i f.eks. Tarm er den første gas-tankstation parat.

Et spørgsmål, som dukker op, er, hvorfor svenskerne er så meget hurtigere til at hoppe på lastbiler med gas-trenden? 627 lastbiler er en hel del, når Danmark indtil sidste år havde nul. Måske skal alt dette nye først ses an, før man beslutter sig, for det er selvfølgelig også en omkostning at skifte vognparken ud, også selvom det på langt sigt er mere profitabelt og mere miljøvenligt.

Kommunerne Ringkjøbing-Skjern og Varde står forrest som “grønne kommuner”, idet de indgik aftaler om at få sig fire gasdrevne skraldebiler. I denne måned khoppede også Københavns kommune med på bølgen. Med tiden kommer de private og firmaerne sikkert med, hvis det ellers er rentabelt nok med gassen i forhold til benzin.

Kilde: www.naturgas.dk/presserum/pressemeddelelse/1306132/
http://www.mynewsdesk.com/dk/scaniadk/pressreleases/scania-leverer-gasdrevne-renovationslastbiler-til-koebenhavn-952193

Gas-drevne lastbiler fra Scania