Forfatter: | Kategori: Transport |

Rad_TimoTruck

Photo: 27Photography

 

Temperaturen på barometeret viste ordentlige plusgrader i december, og det er derfor ikke alle som tænker meget over, at få vinterdæk på. Men vejret kan hurtig slå om, så det er klogest at få skiftet dæk egnet til sne og slud. Vognmændene har sikkert styr på at få de rigtige vinterdæk på, men husker speditørerne også vinterdækkene på trailerne. Hvis kun lastbilen har vinterdæk, men ikke traileren er det jo som at tage vintertøj på sammen med klipklapper ved minusgrader. Top tre, når det kommer til vejulykker er mistet kontrol over køretøjet, glatte veje og for høj hastighed i forhold til vej- og vejrforhold. Og tit hænger det sammen med at have haft de forkerte dæk.

Kører man f.eks. Norge eller andre lande, som er berygtede/berømte for kulde og vintervejr og kører man med totalvægt over 3500 kg, skal man også have styr på, hvilke vinterdæk, som lever op til de norske krav. I Europa er der som sådan i de forskellige lande ingen fastlagt definition af vinterdæk, eneste definition i forhold til lovgivningen er, at der skal stå “M+S” på siden af dækket, som dækker over ”mudder og sne”. Derfor er det en god idé at informere sig f.eks. hos det det norske vejdiktorat, vegvesen.no, har udgivet en rigtig god vejledning, som findes her.

Det kan bestemt ikke betale sig at spare på vinterdæk, i Norge er der udsigt til kæmpebøder, hvis de foreskrevne regler ikke overholdes. Forsøg på at omgås de strenge regler i Norge er også allerede set,  i følge Norsk Lastebil Forbund har dækproducenter prøvet at snyde sig udenom ved at angive de definerede symboler på sommerdæk, men nordmændene opdagede snyderiet. Forskrifterne i Norge er fra 2015 blevet specificerede, så vinterdæk skal være mærket med M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller ”3 peak mountain snowflake” og skal være særskilt fremstillet.

Det kan bestemt ikke betale sig at spare på vinterdæk, i sidste ende handler det ikke kun om at transporten forløber glat, men også om sikkerhed. Det er at sætte liv på spil, når man kører gennem lande i vintervejr med tonstunge lastbiler. Så få styr på vinterdækkene, FØR turen går løs.

 

Kilder: www.lastebil.no, www.vegvesen.no

 

Lignende artikler: Med sko eller på strømpefødder i førerhuset