Forfatter: | Kategori: Transport |

I Frankrig er det pt. Ikke nemt at være lastbilchauffør. I Calais må man regne med at flygtninge prøver at gemme sig i lastbilen eller blokerer tunnelindgangen, hvilket tit fører til forsinkelser på op til to timer eller længere. Politiet har postet flere styrker på stedet sammen med et antal sikkerhedsvagter.

Video fra www.spiegel.de

I selve landet er der opstået trafikkaos, da landmænd protesterer mod pressede, lave kød- og mækepriser. Ved den tyske grænse, især ved Elsass-Lothringen var der især lange bilkøer, da de franske landmænd spærrer veje og broer i retningen af Tyskland i deres protest mod konkurrenceforvridende priser. Bilister får lov at køre videre, mens lastbiler bliver kontrolleret. Såfremt lastbilen transporter landbrugsprodukter, bliver lastbilchaufføreren tvunget til at vende om. Lastbiler med andre produkter får lov at køre videre.

Protester siden 26. juli
De franske landmænd protesterer fra seks forskellige steder. Protesten er resultatet af, at billige høstmedarbejdere fra Østeuropa er med til at sænke prisen i Tyskland, så varer kann sælges billigere og der sker en konkurrenceforvridning. Også ved grænsen til Spanien er der opstået blokadeaktioner. Her truede vrede landmænd med at smide varerne på vejen, hvis ikke lastbilen vendte om.
Regeringen gætter på, at ca. hver 10. franske landbrug står med et ben i retningen af konkurs og at alle samlet har en gæld på ca. en milliard EUR. Siden i går onsdag har regeringen kig på en løsning i form af et kriseprogram med skattelettelser og løngarantier, men alligevel er det ikke til at sige, hvornår protesterne og blokadeaktioner ophører.
Priserne for mælk, kød og andre mejeriprodukter er faldende pga. en ændring i franskmændenes madvaner samt pga. den faldende efterspørgsel fra Kina og Rusland.

Kilde: www.spiegel.de