Forfatter: | Kategori: Logistik og miljø |

Vejgodstransport og miljø

 

Global opvarmning af planeten har i lang tid været på tapetet, som en af de værste konsekvenser af verdens forurening og CO2-udslip. Forskere over hele verden understøtter den katastrofale udvikling som fakta. Der er dog også dem, some r af en anden mening og som ikke deler forskernes ellers kolde facts og teorier. En video viser, hvordan den australske senator Malcolm Roberts, afviser den nuværende globale opvarmning af planeten. Live på tv bestrider han de oplysninger og data, som den britiske fysiker Brian Cox har medbragt tilt v-diskussionen. Cox’ grafer viser entydigt at der er “en enestående enighed om forholdet mellem menneskelig aktivitet og stigningen i de gennemsnitlige globale temperaturer.” Senatoren holder fast i sin overbevisning og hentyder endda til konspirationsteorier og en mystisk sabotage af data, som NASA skulle stå bag.

 

 

Det ville være nemt at gøre som senator Malcolm Roberts og lukke øjnene for realiteterne, men resultaterne som taler for den globale opvarmning kan ikke bestrides eller afvises. Der er en sammenhæng mellem den menneskelige aktivitet og påvirkningen af Jorden. Bæredygtig udvikling burde ikke kun være et tema eller et mål, det burde være en påkrævet implementeret del af hver eneste virksomhed. Påkrævet på det grundlag, at vi er nødt til at inddæmme situationen, så der også er en Jord tilbage til vores efterkommere. Vores nuværende forbrug har en direkte indvirkning på miljøet, efterspørgslen styrer produktionen. Så enhver branche har et ansvar at leve op til, ikke bare produktion- og handelsvirksomheder, men ligeså meget logistik- og transportvirksomheder som er en en central del af hele forbrugskæden. Råvarer og materialer transporteres mellem virksomheder og kunder ligesom de færdige produkter, og transporten er lig med CO2-udslip. Især vejgodstransport er udskældt i sammenhæng med emissioner, da hele produktionen af en lastbil er meget skadeligt for miljøet, selv når det drejer sig om en “miljøvenlig” lastbil. Det har især været et tema, at produktionen af gummi er lig med store emissionsudslip af særlig farlig grad. Og en lastbil uden gummihjul har endnu ikke gjort sit indtog. Men da industri og transportbranchen ikke bare med ét trylleslag kan ændres, er det en idé at starte med logistikplanlægningen for at optimere udnyttelsen samtidig med at det ikke påvirker kundeservicen. Man kan regne med at flåder med nye generation af motorer (Euro 5 og Euro 6) kan være med til massivt at reducere partikelemissioner og kvælstofoxider. Derudover kan digitale løsninger som telematik også hjælpe, det samme gælder transport management systemer og intelligente transportplatforme også være optimale hjælpemidler, så transportvirksomheder yderligere kan begrænse de miljømæssige konsekvenser af forretningsaktiviteterne.

 

Et eksempel på implementeringen af digitale hjælpemidler til optimeringen er den italienske transportvirksomhed Ernesto Rampini srl. Mattia Rampinini, trafikleder hos Rampini har for nylig beskrevet, hvordan brugen af transportplatformen TimoCom, og især fragtbørsen har haft en positiv effekt på omsætningen. Resultatet to år efter implementeringen er en nedgang med 23% CO²-udledning af tog flåde. Den kilometertal på beregning emissioner blev gennemført, under hensyntagen til de ruter Rampinini foretaget af Lomazzo mod Nordeuropa, fra start-up italiensk Greenrouter, som for nylig har forfinet en sofistikeret værktøj designet specielt til at beregne ‘miljømæssige konsekvenser af forsyningskæden.

 

Læs mere om Ernesto Rampini srl. her: https://www.timocom.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/360-graders-TimoComkunde



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *