Forfatter: | Kategori: Logistik og teknik |

Som lastbilchauffør troner man højt over gadebilledet og har et godt overblik over trafikken. Eller det skulle man i det mindste mene. Højresving er et emne som dukker op igen og igen. På trods af masser af spejle kan højresiden af køretøjet ikke ses godt, og hvert år er den blinde vinkel årsag til ulykker med dødeligt udfald. I 2013 var der 7 dræbte og 13 alvorligt tilskadekomne forårsaget af højresvingende lastbiler.*

ToterWinelTransportbotschafter

Mange cyklister undervurderer den blinde vinkel i trafikkens hektik. Generelt glemmer mange også at tage højde for den blinde vinkel og dermed er passerende cyklister og fodgængere i farezonen. Det er for mange billister som kun flygtigt eller slet ikke kigger sig over skulderen for at sikre at der ikke er nogen til højre for bilen. Og når man betragter trafikken, er cyklister und fodgængere meget ofte i gang med meget andet end kun at koncentrere sig om trafikken. Øretelefoner med musik i ørerne, smartphone i hånden og man har afskåret sig fra omverdenen OG trafikken.
Lastbilchaufføren kan selvfølgelig se sig over skulderen, men det som han kan se derfra hvor han sidder, er begrænset, og det eliminerer ikke risikoen. Lastbilchaufføren kan se meget lidt af det som sker ved siden af lastbilen. Trods alle spejle, som hjælper på udsynet til andre trafikanter, før et sving foretages, så er det ikke nok. “Cyklister og fodgængere overses tit af lastbiler- og buschauffører”, siger den parlament statssekretær Katherina Reiche (fra det tyske parti CDU) “Derfor er jeg stor tilhænger af at indføre elektroniske advarselssystem i lastbilerne.”

På markedet findes der allerede utallige udbydere af elektroniske advarselssystemer, et af dem er Blind Spot Assist fra Mercedes Benz. Sven Ennerst, leder af udvikling og indkøb hos Daimler Trucks siger: “Udviklingsteknologien af Blind Spot Assist er allerede færdig. Den forfærdelige kollisionskraft ved højresvingsulykker hvor lastbiler er involveret, gav stof til megen eftertanke hos os hos Daimler. Men vi var selvfølgelig nødt til at teste systemet omfattende før vi kunne præsentere det på markedet. Det betyder, at det skal teste på hundredetusinde af kilometer, og at systemet skal tilpasses mange forskellige køretøjer. Fra de førende indenfor teknologi forventer man banebrydende løsninger, især når det gælder forbedringer af aktiv sikkerhed, dette er Daimler Trucks første prioritet.

Og sikkerhed bør være højeste prioritet, når det gælder sikkerhed i trafikken. Men det kræver også at man tager ansvar i trafikken, også overfor andre. Hvad kan jeg gøre for at undgå den blinde vinkel? Sørg for at få øjenkontakt med chaufføren via spejlene, så man kan være sikker på, at man er blevet set. Allerbedst: Lad de “hårde” trafikanter dreje først, hvis du er i tvivl, om du er blevet set.

*Kilde: Vejdirektoratets ulykkesstatistik