Forfatter: | Kategori: Fragtbørs, Transport |

På ledelsesniveau helt i toppen, er det ikke tit, at man støder på kvinder i transport- og logistikbranchen, men de er der, kvinderne med “førertrøjen”. IT-udbyderen af transportplatformen, TimoCom, har taget hul på dette tema med det formål give transport- og logistikbranchen et mere positivt image. IT-udbyderen har lavet en artikelserie, “Kvinder i logistikbranchen“, som skal være en del af det at skabe nye strukturer og bryde med en mandsdomineret branche.

Første artikel er et interview med den kvindelige administrende direktør for speditionsvirksomheden Cargo 2000 A/S fra Højbjerg i Jylland, Vivi Aakjær Jensen. En spændende kvinde, som er kommet ind i Cargo 200 A/S fra sidelinjen for nu at være landet helt foran i spidsen for en virksomhed, som stræber efter at gøre forretninger med sloganet: “Keeping Promises”.

 

TimoCom:

Hej Vivi, hos TimoCom kender vi dig og Cargo 2000 A/S allerede. Men for vores læseres skyld, fortæl lidt om dig selv og firmaet.

 

Vivi:

Jeg hedder Vivi AakjærJensen og blev ansat som administrende direktør 1. januar 2016 i Cargo 2000 A/S. Siden Michael Halgrener startede firmaet i 2000, er firmaet støt vokset og i dag er der ansat et kompentent team med 12 medarbejdere. Vores hovedopgaver er vejgodstransport i Skandinavien og Tyskland, men vi gennemfører opgaver fra hele verden. Vores styrker er frem for alt stykgods, PTL samt ukurant gods.

 

TimoCom:

Du er en af de få danske opfindere, og du har været med til at grundlægge Danish Inventor Association. Hvordan er du endt i transportbranchen?

 

Vivi:

Cargo 2000 A/S er et firma med kompetente og erfarne medarbejdere, der nærmest kender transportbranchen som „deres egen bukselomme“. En nytilkommen „udefra“ kan være med til at skabe nye impulser. Derfor var jeg først tilknyttet som konsulent og sidenhen tiltrådte jeg i bestyrelsen. Jeg har allerede erfaring inden for ledelse i forskellige brancher, bl.a. smedebranchen og håndværk, og derfor var det en ganske naturlig udvikling, at jeg skulle overtage „rattet“. Jeg har især kigget nærmere på at holde firmaet i trit med tiden samt optimere processer.

 

TimoCom:

Hvad synes du er særligt udfordrende og spændende?

 

Vivi:

At skulle træde ind i en branche, hvor man ikke har årtiers erfaring er selvfølgelig altid en udfordring. Samtidig er det også en spændende branche, som giver plads til innovation. Hos Cargo 2000 A/S leger vi med forskellige ideer, som vil kunne forandre og udvikle – vi ligger på ingen måde og slapper af på laurbærrene.

 

TimoCom

Hvad er den største udfordring for Cargo 2000 A/S?

 

Vivi:

At forblive konkurrencedygtige over for de store transportfirmaer er en af de største udfordringer, det vil det også være i fremtiden. Men det er ikke noget nyt for os, som mindre speditionsfirma. I den direkte sammenligning med den pris, som de store firmaer kan tilbyde, har vi det sværere. I stedet tilbyder vi kvaliteter og services, som er meget værd for kunderne, og som de sætter pris på. Det er på den måde, at vi sikrer vores forretning, at kunderne får en så god serviceoplevelse, at de gerne kommer igen.

 

TimoCom:

Hvilke særlige kvaliteter og services er det, I har og tilbyder?

 

Vivi:

En af vores mest erfarne medarbejdere, Niels Tibergaard, har skildret det kort og godt i en artikel fra i år på vores hjemmeside. Vi har et godt branchenetværk, som er blevet opbygget i årevis. Det gør det muligt at løse opgaver endnu mere effektivt, og det kommer vores kunder til gode. En anden fordel er, at vi har danske chauffører, hvilket betyder at kommunikationen mellem chauffør og kunde forløber uden sprogproblemer. Den allervigtigste service er dog vores medarbejderes ekstra indsats over for kunderne. Hos os bliver opgaver ikke bare lavet på samlebånd, derimod tages der hånd om hver enkelt. Hvad forskellen helt præcist er derimellem, det må man hellere spørge vores kunder om.

 

 

TimoCom:

Når der tales om udfordringer i dag, så er årets buzzword digitalisering. Hvordan omgåes I den udfordring?

 

Vivi:

Vi følger selvfølgelig med den digitale udvikling i branchen, men vi investerer kun, når vi kan se en merværdi for vores kunder. Vi benytter f.eks. endnu ikke track&trace, som så mange andre ellers gør.

Som førnævnt mht. at tage hånd om hver enkelt kunde og opgave, så har hver kunde ganske enkelt én fast kontaktperson. Både når det gælder fakturering, reklamation og også info om, hvor en kundes varer befinder sig på det pågældende tidspunkt. Den éne medarbejder ved altid, hvor kundens varer befinder sig og hvilken lastbilchauffører, det er som kører med varerne.

Når kunder efterspørger info om varernes position hos deres kontaktperson, opstår en værdifuld, personlig dialog, som man ikke kan få med tildelig af et upersonligt track&trace-nummer. Kort sagt: Selvom digitalisering er en del af udviklingen, så er det ikke nødvendigvis noget, som vores kunder ønsker lige nu.

 

TimoCom:

En anden udfordring for mange transportvirksomheder er følgerne af globaliseringen. Derunder cabotage og udenlandsk arbejdskraft, som er omdiskuterede emner i branchen. Hvad er dine tanker herom?

 

Vivi:

Istedet for at se globaliseringen, som et problem, skal man hellere se det som en mulighed. Vi kigger ikke på vores chaufførers nationalitet som sådan. Vigtigt er derimod, at det er chauffører med erfaring, der taler kundernes sprog, og som vi kan stole på. De er også en del af den service, som vi tilbyder vores kunder. Det er som førnævnt vigtigt, at vores lastbilchaufførere kan tale dansk, når det gælder transporter i Skandinavien. Når kunderne møder lastbilchaufføren skal kommunikationen kunne finde sted uden problemer. Og i sidste ende fører netop dette også til en samlet, positiv oplevelse af samarbejdet med os.

 

Kilder: www.timocom.dk, http://cargo2000.dk/

 

Andre artikler:

Hellere online end offline: Ved brug af TimoCom fragtbørsen har den engelske spedition IFL mere tid

 

 

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *