Forfatter: | Kategori: Logistik og teknik, Transport |

Den frie landevej, gode kollegaer, hyggelige rastepladser og eventyrlige historier om livet på vejen gennem Europa – en drøm fra forgangene tider. En lastbilchaufførs hverdag i dag? Bilkø, masser af teknik, stramme tidsplaner; Nogle går endda så vidt, at de taler om „krig“ på vejene.

Langturschaufførjobbet, et forgangent eventyr

I den tyske ZDF-reportage “Die Last mit den Lastern” (når lasterne bliver til last), som blev vist 3. februar 2013 viser et tydeligt billede af dagens langturschauffør. I ”de gode gamle dage” var forbandt man jobbet med rejseeventyr på landevejene og møder med spændende kulturer og lokale, men i takt med den moderne rejseudvikling, hvor den normale borger har råd til eksotiske rejser, er det romantiske glansbillede af langturschaufførjobbet blevet et forgangent eventyr. I dag hersker der nærmere ”krig” på vejene, alle vil hurtigere frem, vil være først fremme, og sikkerhedsafstanden overholdes ikke. Sikkerheden heller ikke, papirarbejde ordnes undervejs for at spare tid. Rastepladserne er overfyldte, og chaufførerne må tit tage til takke med byer eller parkeringspladser, som ikke er overvågede.

Man taler om indirekte lager på tyske motorveje, da varerne pga. Just-in-Time produktion tilbringer mere tid undervejs i lastbiler end på lagrer. Om morgenen ankommer varerne frisk fra havnen, banegården eller speditionsfirmaet og læsses direkte i lastbilen, som så transporterer varerne videre. Nogle lastbiler overlæsses, et eksempel er en ungarsk lastbil, som tydeligt har overskredet den tilladte godsmængde. I Østrig hives en overlæsset lastbil til side. Godset? 134 vildsvin, ni hjorte, syv rådyr og to mufflons.
Der kontrolleres regelmæssigt efter overlæssede lastbiler, som i den tilstand er som tikkende bomber på motorvejene. Beskadigede bremser og dæk står øverst på listen. Promiller blandt chauffører er også et regelmæssigt syn, promillen lander ofte på 0,5 – 1 promille. I Østrig blev en chauffør taget med 2.47 promille.

De skærpede hviletider er heller ikke nogen let opgave at overholde i forhold til at finde parkeringspladser, som også er sikre. Mange rastepladser har slet ikke kapacitet til de mange lastbiler, og et ønske om udbygning af området mødes tit med modstand. Ikke sjældent kører lastbilerne forgæves ind på rastepladser, før man er heldig og kan sikre sig en plads. Er man uheldig, må man tage til takke med en rasteplads, som ikke overvåges. Og håbe på, at godset stadig er der den næste morgen.

Ja, det er længe siden, at filme som ”Convoy” kastede glans over lastbilchaufføren, og det at sidde bag rattet i en truck var enhver drengedrøm. Men der er nu stadig noget ganske særligt ved jobbet som ”lonesome cowboy” i en lastet ”jernhest”.

Kilde: zdf mediatek