Forfatter: | Kategori: Transport |

Bliver lastbilkørslen triviel? Helt sikkert ikke på disse veje: Voldsomme temperaturer i Death Valley, livsfarlige bjergpas og en rute over en tilfrosset sø – de mest udfordrende lastbilruter i verden kræver sin lastbilchauffør og dennes bedste køreevner samt fuld koncentration.

IMG_5142_color

Strækningen over Rohtang-passet i Nordindien er en af de farligste ruter i verden. Om vinteren er vejen spærret i månedsvis, når den er tilsneet eller der er lavinefare. På stejle skråninger styrter mere og mere af vejen væk og falder ned i dybet. Og er strækningen endelig åben, blokerer byggemaskinerne, som skal reparere vejen.

Alligevel okser kolonner af lastbiler afsted over mareridsstrækningen i Himalaya dag efter dag. Den strategisk vigtige rute forbinder regionerne Punjab og det mere turistprægede Ladakh. Masser af lastbiler benytter Rohtang-passet til at transportere varer og byggematerialer. Lastbilchaufførerne løber en stor risiko ved at færdes på denne rute.

Farerne lurer ikke kun i de dårligt udbyggede bjergpas. Selv i USA er lastbilchaufførerne tvunget til at køre på farlige ruter, som f.eks. i Panamint Valley, som er en del af Death Valley Nationalpark. At blive liggende med lastbilen her, kan ikke anbefales. Højesttemperaturer på over 50 grader gør et længere ophold livsfarligt. Især turen ud af dalen udfordrer køretøjets kølesystem ekstremt. Derfor er man nødt til – stik i mod enhver fornuft – at slukke for klimaanlægget. Det er ofte sket, at et overophedet kølesystem har fået en lastbil til at gå i stå. Og her bliver ventetiden på autohjælp en pine. Og selv her i Europa er man udsat, i Tyskland er det ikke uden risiko, hvis man færdes på landets mest befærdede motorveje, A7. Denne del af de tyske motorveje er meget ubehagelig for lastbilchauffører og bilister. Igen og igen overhaler lastbilerne hinanden. Dermed bliver hastigheden i det højre og midterste spor meget lav af den 3 sporede motorvej. I afsnit uden hastighedsgrænse kan det dermed ende med ubehagelige eller farlige situationer med bilister, som for det meste træder lidt hurtigere på speederen.

Down-under er det ikke action eller laviner, man skal passe på, men derimod monotoni. Det er et stort problem for chauffører i den australske outback, hvor vejen går lige ud hele tiden og det flere hundrede kilometer. Dertil kommer et monotont landskab som nærmest virker som et sovemiddel på chaufførerne. Og går lastbilen i stå og man har brug for autohjælp eller bliver man forviklet i et uheld, så tager det meget meget lang tid at nå ulykkesstedet.

Ja, det kan godt være, at lastbilchaufførjobbet ikke mere er eksotisk, men spændende er det under alle omstændigheder på baggrund af ovenstående.

Kilde: http://www.spiegel.de