Forfatter: | Kategori: Fragtbørs, Nyheder |

Frankrigs lastbilchauffører strejker

Ny fransk arbejdsreform får lastbilchauffører i Frankrig til at strejke.

 

Brændende dæk, gadeblokader med lastbiler, tomme tankstationer.  I Frankrig har strejkerne mod den planlagte arbejdsmarkedsreform allerede varet 2 uger. Konsekvenserne: Pga. stillestående lastbiler har tankstationer ikke fået deres leveringer, og regeringen har været nødt til at benytte sig af strategiske brændstofreserver. For det franske erhvervsliv betyder arbejdsnedlæggelsen milliontab. Også logistikken lider under situationen. En stillestående lastbil koster ofte en transportvirksomhed mere end tomkørsler.

Balancen i Frankrig går ikke op, landet kæmper bl.a. med høj arbejdsløshed.  En ny reform skal lempe de eksisterende regler på arbejdsmarkedet. Disse gør det bl.a. lettere at afskedige medarbejdere pga. negativ virksomhedsøkonomi, og gør det nemmere at ændre lønoverenskomster med virksomhedsaftaler. Derudover skal ekstra betaling for overtimer skæres ned til 10 % fra de nuværende 25 %. Især erhverv som langturschauffører, som regelmæssigt har overarbejde, vil blive ramt hårdt af den nye reform. I de sidste uger har tusinder af lastbilchauffører derfor lavet blokader med deres lastbiler i protest.

 

Det er dyrt at holde stille

I sådanne situationer bliver det tydeligt, hvor vigtigt den daglige transport er for erhvervslivet og også privatlivet: Sidste uge endte med over 4.000 franske tankstationer med meget lidt brændstof tilbage. Ifølge medierne var mindst fire ud af otte franske raffinaderier påvirket af blokaderne. Ifølge den tyske transportavis DVZ blev også britiske lastbilchauffører ramt af brænstofmangel og blokader i Calais ved den Engelske Kanal overgang.   Helt hen i vejret økonomisk, forklarer her Marcel Frings, Chief Representative hos Europas største transportplatform: “Stillestående lastbiler er endnu værre end unødvendige tomkørsler. Alt efter hvilken slags lastbil, der er tale om, koster en lastbil om måneden – ligemeget om den kører eller ej – mellem 5.000 og 10.000 EUR i skat, forsikring, chaufførløn, syn etc.” Nyhedsbureauet Reuters beretter i mellemtiden, at knapheden på brændstof er blevet afhjulpet af import fra udlandet via pipelines, tankskibe og tankbiler. Også Marcel Frings kan fortælle om en momentan lettere stemning i Frankrig: “Vores kunder, som i de sidste dage har udført vejgodstransport i og omkring Frankrig, fortæller, at de lange køer ved pumperne er udeblevet.”

 

Men den franske fagforening CGT har meldt ud om flere masseprotester og strejker i godstogtrafikken og flytrafikken op til 10. juni, hvor EM begynder.

 

Kilde: TimoCom fragtbørsen

 

Lignende artikler:

Grænsekontrol af landbrugsprodukter

Lastbilchaufførernes hviletid tilpasset Calais situation