Forfatter: | Kategori: Digital, Logistik og teknik |

logistik 2punkt

Transport- og logistik har tidligere ikke ligefrem været brancher som man fremhæver som innovative eller trendsættende. Men det skal de til at være, hvis de vil leve op til kundernes evigt stigende krav. Både produktions- og handelsvirksomheder har udviklet multi-channel-strategier som kræver at logistikvirksomhederne er up-to-date med trends samt innovative. Branchen taler om især om samspillet mellem maskiner og mennesker. Derunder falder talen på Internet of Things, 3D printing, droner, computer-genereret sensor info og selvkørende køretøjer i relation til on-time produktion.

Eksperterne forudser, at kun de logistikvirksomheder, som formår at være dynamiske, fremadrettede nytænkere og omstillingsparate til nye og mere effektive teknologier vil overleve i branchen, da logistikbranchens kunder og deres krav bliver mere og mere avancerede i forhold til at følge med forbrugernes evigt stigende forventninger til hurtigere og hurtigere levering.

 

Et kort overblik over Internet of Things, 3D printing, computer-genereret sensor info, droner og selvkørende køretøjer

Internet of Things:  Software, sensorer, elektronik og netværksforbindelse indlejret i ting, så information samles og udveksles er allerede en del af logistikverdenen. ”Tingenes internet”-applikationer anvendes i logistikbranchen til at formidle real-time opdateringer på varetransport og -leveringer, til at optimere samarbejdet mellem mennesker og maskiner samt automatisere servicekvaliteten og selvfølgelig reducere omkostningerne.

3D printing: I takt med at flere og flere produktionsvirksomheder har mulighed for on-time og på stedet at producere de dele, de skal bruge til med 3D printere, bliver deres behov for transport af materialer også minimeret. Dog vil 3D printere ikke kunne holde trit med masseproduktion, så det vil højest sandsynligt være de mindre produktionsvirksomheder, som tager dette til sig. Og dertil kommer spørgsmålet om firmaer og virksomheder vil afgive eller dele deres patentret til/med andre virksomheder, som ønsker at anvende 3D printere.

Computer-genereret sensor info: Dette falder ind under tingenes internet, da det handler om samspillet mellem menneske og maskine. Bl.a. heads-up-display med mulighed for at chaufføreren får real-time trafikinfo og køretøjsinfo som f.eks. temperaturen i kølevognen vist i selve forruden, så han/hun hele tiden er opdateret. Dette ligger ikke langt ude i fremtiden for lastbiler, privatbilister har allede mulighed for at købe sig til dette, da BMW har integreret f.eks. hastigheden i forruden af nogle af deres biler. På lageret vil computer-genereret sensor info gøre sig gældende, hvis lagermedarbejderen får intelligente briller, som kan give præcise instruktioner om, hvor på lageret han/hun skal finde det eller det produkt, så plukfejl undgås.

Droner: Disse små flyvende bæster udbydes allerede til privatbrug og i B2B er Amazon den første på banen med meget realistiske fremtidsvisioner om pakkeleveringer via droner. Leveringen vil i løbet af en halv time efter bestilling kunne lande hos kunden. Anvendelsen af droner vil kunne betyde en reducering i transportomkostningerne, hvis de flyvende objekter erstatter lastbilchauffører, kurérer og køretøjer og dermed omgår temaer som manglende arbejdskraft, forsinkelser pga. trafik og dårligt vejr og organisering af samlet forsendelse af flere bestillinger. Alle venter i spænding på, hvornår det går løs i USA med de første kundebestillinger med droneleveringer.

Selvkørende køretøjer: Privatforbrugerne kender mest til selvkørende køretøjer fra legetøjsverdenen, de fjernstyrede legetøjsbiler var tidligere et stort hit. Men tendens har udviklet sig fra børnelegetøj til ”voksenlegetøj”, Google har allerede testet selvkørende biler og Daimler testede i oktober de første selvkørende lastbiler. Selvkørende ja, men ikke førerløse, da en chauffør følger med og tager over, hvis mekanikken skulle gå hen og svigte.

Uden samspillet med maskiner kan mennesket ikke optimere meget, og forholdet vil i fremtiden blive endnu tættere, men et står heldigvis fast: Mennesket vil altid stå bag maskinen på den ene eller anden måde.

 

Kilder: www.dpdhl.com



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *