Forfatter: | Kategori: Transport |

Bare fødder Det er en populær diskussion, om det er forsvarligt at køre uden sko, med klipklapper etc. eller om der skal lovgivning til, så det er påbudt at have fastsiddende fodtøj på.

Hvad er din mening?

Mulighed nr. 1:
Køreskolelærere, politiet og mange andre eksperter tilråder, at man har fastsiddende fodtøj på, da man meget bedre og mere fast kan træde igennem ved en nødopbremsning, end hvis man har bare fødder. Ved en pludselig, farlig situation, hvor man er nødt til at bremse hårdt op, tæller hver meter og hurtig reaktion i en brøkdel af ét sekund. Alt, som hjælper til at forkorte bremselængden, skal gøres. Det er ikke uden grund, at f.eks. køreskolerne tilråder fastsiddende fodtøj. Til køreprøven dumper man helt sikkert, hvis man dukker op på strømpefødder eller med klipklapper.

Mulighed nr. 2:
Muskelkraft er ikke længere så vigtigt i en moderne lastbil, da alt understøttes af servo- og trykluftbetjening. Når man træder på bremsepedalen, er det ikke mere den direkte kraft i selve nedtrædningen som presser på bremsetromler, men derimod en ventil som åbnes så trykluft frigives, så bremsen aktiveres. Dette kræver ingen fysisk kraft og dermed kræver det heller ikke fastsiddende fodtøj. Mange lastbilchauffører med ”bare fusser” har også i årtier kørt sådan uden uheld. En anden sammenhæng: Man vil ikke have folk ind i sin stue med beskidte udefodtøj, så hvorfor skulle det være anderledes med ens ”stue” i Volvo’en, Scania’en og MAN’en.