Forfatter: | Kategori: Digital, Logistik og teknik, Transport |

Påskens mange helligdage giver ofte anledning til nyhedsindslag om sæsonbetingede udfordringer inden for logistikbranchen.  Her får man derfor en oplagt mulighed for at granske sæsonvarernes vej fra producent til supermarkedets hylder. Påsken betyder dog ikke kun et øget behov for transport af chokoladeharer og påskeæg. Varebehovet som helhed stiger nemlig også markant omkring påsketid, og her venter en særlig udfordring: Helligdagene falder i mange tilfælde forskelligt i de europæiske lande, hvilket giver store logistiske udfordringer. I Spanien og Danmark er torsdagen før påske f.eks. en helligdag, mens det i Tyskland er en normal hverdag. I Tyskland er butikkerne så til gengæld også lukket mandag efter påske. En speditør fra Spanien fortæller her, hvordan helligdagene under påsken, som falder forskelligt alt efter land, påvirker deres forretning.

Logistikvirksomheden Martin & Zarco Logistic har 10 år på bagen og tilbyder samtlige serviceydelser inden for godstransport til lands, i luften og til vands mellem Spanien og andre europæiske lande. Logistikvirksomheden transporterer alle former for gods, enten som stykgods, partloads eller full truck load, og gennemfører opgaverne ved hjælp af de digitale løsninger fra TIMOCOM. “Vi har bemærket, at ordrevolumenen henover påsken faktisk ikke stiger kritisk, til gengæld opstår der let flaskehalse grundet de forskellige helligdage”, fortæller Javier Zarco, der er indehaver af MZ Logistic. De seneste år har vist, at der er brug for bedre planlægning, hvis detailhandlens behov skal imødekommes.

MZ Logistic lover sine kunder en punktlig levering, uanset hvordan, hvornår og hvorhen. Dette løfte kan virksomheden kun indfri ved hjælp af digitale løsninger. Til dette formål bruger MZ Logistic først og fremmest Smart Logistics System fra TIMOCOM. “Tidligere var det langt sværere at forvalte et så koncentreret og komplekst ordremiljø som påsken”, forklarer Zarco. Efter at virksomheden er begyndt at arbejde med de digitale programmer fra TIMOCOM, er arbejdsgangene blevet mere overskuelige, og det er dermed blevet langt lettere at komme godt igennem transportbranchens travle højsæsoner. Ordrerne oprettes og forvaltes gennem TC Transport Order. “Planlægger man transportordrerne digitalt, klarer systemet alle de bureaukratiske processer. Man sparer masser af tid og får dermed overskud til at reagere på kundernes ønsker og logistiske flaskehalse”, tilføjer Juan Carlos Martin, der er medindehaver af den spanske logistikvirksomhed.