Forfatter: | Kategori: Logistik og teknik, Transport |

I flere år har miljø og lastbiler været et diskussionsemne, og ønsket om reduktion af forurening, både hvad angår CO2-udslip og støj står højt på dagorden. Problemet har hidtil været, at el-lastbilernes kapacitet og rækkevidde er begrænsede. Men det retter lastbilproducenterne så langsomt op på med nye teknologier.

Ny el-bil kan køre op til 300 km  Forsøgene med el-lastbiler har indtil videre været få, idet de praktiske begrænsninger mht. maksimal lasteevne og rækkevidden på ofte mindre end 150 km ikke har gjort el-lastbilen virkelig konkurrencedygtig med de tunge lastbiler. Men den nyeste innovation indenfor branchen fra den schweiziske producent E-Force One AG viser positiv udvikling i den rigtige retning. E-Force One er også navnet på producentens 18 tons, el-drevne lastbil.

2 batterier, som vejer 2,6 tons, sørger for at den elektriske motor får ordentlig acceleration, hvilket denne video (på tysk) er bevis på. I videoen sammenlignes el-lastbilen med den normale diesellastbil.

Og problemzonerne maksimal lasteevne og rækkevidde? Denne el-lastbil kan klare op til 10 tons, og alt efter lastens vægt, vejforholdene og kørehastigheden kan den klare 200 til 300 km med bare én opladning. E-Force One-lastbilen byder på 408 hk, så også her ses en udvikling i forhold til tidligere el-lastbiler fra andre producenter. Den kræver 100 kWh, til sammenligning bruger en normal lastbil f.eks. 10 L diesel per 100 km. Og da strøm er billigere end brændstof, behøver man sige mere? Alt efter strømforsyningen tager det 6 eller 12 timer at genoplade batterierne. Helt i gennem en særdeles positiv udvikling mht. rækkevidde og kapacitet, el-lastbiler kommer vi i fremtiden helt sikkert til at se mere til på vejene.

 

Kilde: eforce.ch