Forfatter: | Kategori: Logistik og teknik, Transport |

Sikre rastepladser til lastbilerKriminalitet mod godstransporter på rastepladser har i de sidste år været et stort problem og er det stadig og i stigende grad. Når lastbilchaufførerne overnatter på almindelige rastepladser, risikerer de at blive overfaldet af kriminelle, som vil have fat i køretøjet og/eller godset. Ikke en rar fornemmelse, at chaufførerne ikke kan føle sig sikkre. Og derudover kommer konsekvenserne, for lastbilchaufføren de psykiske mén, for transportfirmaet de finansielle. Ifølge et studie fra NEA koster denne form for kriminalitet EU årligt 8,2 mill. EUR.

En belgier og en tysker besluttede på baggrund af den stigende kriminalitet på rastepladser i 2010 at grundlægge organisationen ”European Secure Parking Organisation” (esporg) med det formål at oprette et sikkert netværk af certificerede, sikre rastepladser. De sikre rastepladser tilbyder lukkede parkeringspladser med 2,5 m højt hegn, bom, ekstra port samt videoovervågning. Chaufføren kan direkte fra førerhuset trække en billet til den sikre parkeringsplads, og på billetten angives lastbilen nummerplade. Denne billet skal chaufføren bruge for at komme ud til resten af rastepladsen samt til at komme ind igen. Ved check-in registreres udover nummerplade også både chauffør og lastbil via optagelse forfra på video, og når lastbil og chauffør vil forlade den sikre parkeringsplads, kontrolleres alle oplysninger, før det er muligt at køre ud.

Indtil videre er 36 europæiske rastepladser fra Tyskland, Belgien, Holland, Frankrig, UK, Rumænien, Spanien og Danmark registret som sikre rastepladser. I Danmark drejer det sig om Statoil Fuel & Retail A/S i Padborg. Esporg har sat sig for, at komme op på mindst 50 sikre rastepladser i løbet af 2013/2014.

Kilde: www.esporg.eu