Forfatter: | Kategori: Transport |

Valentinsdag er kærlighedens dag. Den kommende tirsdag, d. 14. februar, er det igen tid til at fejre kærligheden! Der vil blive købt millioner af roser, som skal overrækkes den eneste ene som bevis på giverens hengivenhed. Men hvor stammer denne tradition egentlig fra? Ifølge et sejlivet rygte har floristerne har haft en afgørende finger med i spillet, og denne sammenhæng lyder da heller ikke helt usandsynlig. Trods alt kan blomsterindustrien hvert år glæde sig over en klækkelig ekstraindtægt takket være valentinsdag. Selvom vi ikke kan besvare spørgsmålet om traditionens oprindelse, kan vi til gengæld godt løfte sløret for hvorfra og hvordan disse velduftende og smukke blomster når frem til forbrugerne i Europa. Blomsterne kommer i hvert fald ikke fra Europas egne væksthuse, så meget er sikkert.

Roser kræver nemlig masser af lys, varme og vand for at kunne vokse og trives. Om vinteren er lys og varme en mangelvare på vores breddegrader, og derfor starter roserne deres rejse under varmere himmelstrøg. Der trives de bedst. De største eksportører af roser ligger i Kenia, Etiopien, Ecuador og Colombia. I gennemsnit pakkes der 9 millioner blomster om dagen i Holland, og i forbindelse med valentinsdag ankommer der fire gang 4 millioner roser til Frankfurt om ugen.

Her kan det måske være på sin plads at spørge, hvorfor det er nødvendigt at importere blomster så langvejs fra. Sagen er den, at det ville være mindst lige så dyrt at dyrke disse krævende roser i et væksthus på vores breddegrader, som det er at importere roserne fra deres naturlige vækstområder i bl.a. Afrika. Inden for de sidste år er der også sket en hel del inden for miljøbeskyttelse og bæredygtighed, så de lokale producenter nu i stigende grad opnår det eftertragtede Fairtrade-mærke. Det betyder bl.a. et betydeligt nedsat vandforbrug og mere effektive dyrkningsmetoder. Arbejdsbetingelserne og lønnen er også blevet forbedret.

De sarte planter plukkes i hånden, da det er den eneste måde at ramme det hele rigtige høsttidspunkt på. Hvis man her forestiller sig omkring 100 kvinder, der stille og roligt går og nusser om planterne, tager man grundigt fejl. Alene plantagerne omkring Kenyas såkaldte rosenhovedstad, Naivasha, beskæftiger godt 50.000 ansatte. Lake Naivasha er tæt omgivet af rosenmarker, og i gennemsnit producerer hver rosenfarm en halv million roser om dagen! I perioder med mange bryllupper samt valentinsdag og mors dag stiger antallet betydeligt. Etiopien og Colombia melder også om stigende salg af den sarte eksportvare.

Når blomsterne er blevet plukket pakkes de med det samme. De kommes i vand, køles ned til 5°C og transporteres med lastbil til lufthavnen i Nairobi godt 90 km væk. Her fortsætter de rejsen mod Europa i maven på store jumbojets. Efter ankomsten til Europa fordeles blomsterne blandt de enkelte lande. Blomster hører ind under kategorien letfordærvelige varer, og til denne varegrupper har man udviklet specialproduktet Fresh/td. Derfor er det ikke noget problem for roserne at tilbagelægge 8.000 km og stadig holde sig friske.

Hvis kølekæden brydes, kan det ikke længere garanteres, at roserne kan holde sig mindst en uge i forbrugerens vase. Opbevaringstemperaturen ligger på 3-5 grader for at forhindre blomsterne i at åbne sig. Samtidig holder de lave temperaturer bakterierne ude. Inden dagens høst modtager indehaverne af blomsterfarmene altid en testbuket med henblik på kvalitetskontrol (nogle gange høstes der også tre gange om dagen). Hvis denne buket holder sig længere frisk end buketten på bestemmelsesstedet, er det for det meste en indikation på et brud i kølekæden undervejs. 10 minutters direkte sollys er nok til at forringe holdbarheden.

I 2011 transporterede Lufthansa Cargo ca. 700 tons roser, det svarer til ca. 30 millioner blomster! Et fragtfly har plads til 90 tons roser, hvilket er temmelig lidt i forhold til andre letfordærvelige madvarer som frugt eller grønt.  Glædelig valentinsdag!

 

Lignende artikler: Avokadoens transportvej



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *