Forfatter: | Kategori: Logistik og teknik |

_NIK6318_450x300px

Capgemini Consulting, Penn State University, Korn Ferry og Penske Logistics offentliggjorde i slutning af september den 20. udgave af Annual Third-Party Logistics (3PL) Study. Rapporten udkommer hvert år og de adspurgte er over 260 speditører og logistikfirmaer fra Nord- og Latinamerika, Europa og Asien-Pacifik-regionen. Resultaterne viser, at 3PL udbydere og speditører er nødt til at fokusere mere på at udbygge deres forretningsnetværk: En stigning i manglende kapacitet samt brancherelevante innovationer forandrer konkurrenceevnen, så et godt netværk bliver altafgørende.

Nogle tal fra rapporten:
87 % af speditørerne og 96 % af 3PL firmaerne var enige i deres forventninger til opnåede resultater.
80 % af speditørerne og 81 % af 3PL firmaerne havde særlige resultat reviews inkl. måling og kontrol af resultaterne.
44 % af alle adspurgte havde udbygget forretningsforhold for at kunne holde fast i fragtruter og on-time levering.

40 % forhøjede priserne.
29 % af speditørerne havde oplevet problemer med at få fragtet godset på det påkrævede tidspunkt.
29 % havde oplevet at partnere ikke kunne fragte godset på det påkrævede tidspunkt. Sammenligneligt havde 29 % også været nødsaget til kontakte et større antal af 3PLs for at få adgang til kapacitet.

58 % af alle adspurgte havde investeret i nye muligheder til egen virksomhed, mens 40 % sagde de havde implementeret nye tiltag fra andre firmaer fra forskellige branchen, mens 15 % havde implementeret nye tiltag fra konkurrenter.
79 % af 3PL firmaerne sagde, at de ikke er forberedt på den effekt, som manglen på arbejdskraft kommer til at have på forsyningskæden.
53 % af speditørerne går ud fra, at deres 3PLs vil tage hånd om problemet med mangel på arbejdskraft. 3Pls vil i den relation være nødt til at motivere deres medarbejdere på nye måder samt være parat med nytænkning i forhold til at tiltrække og holde på medarbejdere.
„Disse faktorer skal være med til at skabe et interessant konkurrencemiljø samt fyre op under betydningsfulde ændringer i 3PL business modellen, udtalte Shanton Wilcox, Vice president and North America Logistcs and Fulfillment Lead at Capgemini Consulting. ”Social, crowd-sourcing og fleksibel kontraktafvikling vil udmunde i skabelsen af alternative logistikfirmaer. Udfordringen lander hos de traditionelle, kreditbaserede firmaer, og det vil blive interessant at se, hvordan disse reagerer på denne udvikling.”

 

Kilde: www.reuters.com