Author: | Category: Transport |

Historien om TIMOCOM begynder tidligt om morgenen på parkeringspladsen hos en tysk fødevarediscounter i Düsseldorf. I denne uge af 1997 sælges der stationære computere, som vognmand Jens Thiermann kan bruge til sit it-opstartsprojekt. Han har sat sig som mål at udvikle en europæisk platform for transportordrer, som speditører og transportører kan bruge til at finde last med kort varsel, reducere antallet af tomme kilometer og dermed opnå en bedre udnyttelse af deres køretøjer.

TIMOCOM-udstillingsstand 2002

Fra nystartet virksomhed til europæisk markedsleder og internationalt mærke. Her er et billede af TIMOCOM-messestanden 2002 i Düsseldorf.

“Det hele startede, da jeg ledte efter en platform til at placere transportordrer i hele Europa for at reducere min transportvirksomheds tomme kørsler. Men jeg kunne ikke finde en, der opfyldte mine krav”, forklarer Thiermann. Sammen med forretningspartnere brugte Thiermann flere måneder på at finde på software til sin egen fragtbørs. Endelig var tiden kommet: Timocom Soft- und Hardware GmbH’s grundlægger trykkede på startknappen og så den nyligt lancerede fragt- og lastbørs Truck & Cargo fyldes op med tilbud.

Nu gjaldt det om at udvide den nye fragtbørs’ netværk og gøre det muligt at digitalisere logistikken, for selv modem var stadig ukendt område på det tidspunkt. “Det var en følelse af absolut glæde, lettelse og samtidig en meddelelse om et stort ansvar – selv om vi på det tidspunkt ikke vidste, hvordan det hele ville udvikle sig”, siger Jens Thiermann, når han tænker tilbage på det i dag.

Målbare fordele ansporer fragtbørsen

Freight Exchange var det, som vejgodstransporten i Europa havde ventet på siden faxmaskinen blev opfundet. Fordi det gav målbare fordele. Hans virksomhed skylder TIMOCOMs applikationer en tidsbesparelse på 80 % i sine processer, siger Wilhelm Dallmann, der har været kunde fra starten med virksomheden Dallmaco Speditionsges. mbH. Efter kun få år åbnede den unge TIMOCOM-virksomhed steder i Polen, Tjekkiet og Ungarn for bedre at kunne betjene de vigtigste markeder i Østeuropa og overskred de 10.000 kunder.

I dag har virksomheden over 50.000 kunder med mere end 147.000 systembrugere i 46 europæiske lande. Hvert år udfører de det utrolige antal på 1,5 milliarder fragtforespørgsler i systemet. Og TIMOCOM har i lang tid nu ikke blot iværksat forretninger, men har også arbejdet på at digitalisere hele transportprocessen.

“Vores vision er en verden uden logistiske udfordringer”, siger Tim Thiermann. Grundlæggerens ældste søn overtog ledelsen i 2019 sammen med Sebastian Lehnen. Det betyder, at it-virksomheden nu ledes af anden generation. Og de nye virksomhedsledere har sat sig det mål ikke blot at videreføre familievirksomheden og fragtbørsen, men også at gøre den til den største og mest sikre markedsplads i FreightTech-branchen. “For at opnå dette investerer vi omkring 100 millioner euro alene i forskning og udvikling frem til 2030”, forklarer Tim Thiermann.

20 procent CO2-besparelser gennem digitale applikationer

Et af investeringsområderne er bæredygtighed, som har fået større betydning i alle sektorer i de seneste år. Digitale applikationer og fragtbørser spiller en særlig rolle for at reducere CO2-emissionerne i logistikken. Mere end 20 procent CO2-emissioner pr. kørt kilometer kan spares ved at bruge TIMOCOM-applikationer, som en undersøgelse har vist – samtidig med at flådens udnyttelse øges med 30 procent.

Snart vil TIMOCOM-kunder kunne beregne deres eget CO2-fodaftryk via markedspladsen. “Ved at samarbejde med en ung, innovativ virksomhed hjælper vi vores kunder med at gøre CO2-besparelserne i deres flåde synlige”, siger Tim Thiermann.

Potentialet i vejgodstransporten er enormt. Transportsektoren er trods alt den største CO2 -udleder i Europa, og vejgodstransporten tegner sig for en fjerdedel af dette. Samtidig kører en ud af fem lastbiler tomt. Behovet for en effektiv udnyttelse af ressourcerne er derfor lige så relevant i dag som i 1997.