Forfatter: | Kategori: Digital, Fragtbørs |

Konkurrencen er hård i transport- og logistikbranchen, især inden for vejgodstransport. Virksomhederne gør reklame for sig selv med slogans som indeholder stikord som ”serviceminded”, ”fleksibel”, ”pålidelig”, ”kvalitetsbevidst”, ”høj sikkerhed”, løfter som ikke alle er lige lette at omgå. Især ”sikkerhed” er ofte en udfordring.

 

Digitalisering kræver mere sikkerhed

Et begreb, som blev gentaget igen og igen i branchen sidste år: digitalisering. I Danmark er vi på mange niveauer allerede digitaliseret i privatlivet, en udvikling, som på en måde har fundet automatisk sted, da den offentlige Borgerservice f.eks. overvejende kun er online service. Erhvervslivet har også fulgt med denne udvikling, transportbranchen fik sat ekstra fokus på emnet med Dansk Industris nye gren ”DI Digital”. I takt med at også transportvirksomhederne anvender digitale løsninger oftere, er det enormt vigtigt, at online sikkerheden er i top. Cyberkriminalitet er ikke et nyt begreb, og de online kriminelle er ikke simple indbrudstyve, men derimod ofte organiserede og snu til at udnytte virksomheders online svagheder. Det er svært for små og mindre virksomheder at beskæftige sig intensivt med forebyggelse af cyberkriminalitet. Har en lille transportvirksomhed ikke selv IT folk, så kan løsningen være at udlicitere den del til eksterne eksperter. Sund fornuft er også en faktor her. Konstruer svære passwords, send ikke fortrolige dokumenter via gratis e-mail konti, åbn ikke e-mails uden at være sikker på afsender.

 

Sikkerhed ved brug af online markedspladser

Sikkerhed i forbindelse med afviklingen af transportordrer er regel nr. 1. Virksomhederne og medarbejderne skal holde tungen lige i munden for ikke at lave fejl i det daglige arbejde, selv den mindste fejl kan få alvorlige konsekvenser, især for små og mindre virksomheder, hvor bestemte fejl kan ruinere det hele. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at sikkerheden under transporten, altså mens godset bliver kørt, skal være helt i top, især når vi taler om varer af en vis værdi.

Men inden for vejgodstransportbranchen er det nødvendigt, at sikkerhedsforanstaltningerne allerede finder sted inden transportordren afvikles. Det er tilrådeligt at være særligt påpasselig, når man skal i gang med at samarbejde med nye partnere, som man ikke kender godt, men det kan være lige så god en idé at holde øjnene åbne selv ved samarbejde med allerede kendte samarbejdspartnere og ikke overlade noget til tilfældighederne.

I takt med den tiltagende konkurrence, både nationalt og internationalt, er det i dag tit påkrævet, at transport- og logistikvirksomhederne anvender effektive forretningsløsninger som f.eks. online-markedspladser.

 

 

Anvender man fragtbørser eller transportplatforme til at finde eller afgive læs, så er det tilrådet kun at anvende dem, som er ”lukkede” og som ikke er åben for alt og alle. De mest seriøse af transportbørserne har ofte også adgangskontrol, f.eks. TimoCom eller Teleroute. Her er der forskellige krav til virksomheder, som skal opfyldes, før de får adgang til selve fragtbørsen.

Men selv når man har fået adgang og nu er en del af et netværk med virksomheder, som alle er gennemgået en streng adgangskontrol, så vær stadig påpasselig. Tjek den forretningspartner, som du overvejer at gøre forretninger med i alle ender og kanter. Stemmer telefonnummer, navn, adresse overens med det som er angivet i transportbørsen, på partnerens hjemmeside/i partnerens e-mail-signatur.

Transportplatformen TimoCom reklamerer med et samarbejde med bl.a. konkurrenten Teleroute, hvor tjeklister til tjek af forretningspartnere kan hjælpe.

 

 

Kilder: www.timocom.dk

 

Lignende artikler:

Sådan kan transportbranchen forsvare sig mod kriminelle



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *