Med den ca. 19 km planlagte Femern-tunnel vil ikke bare Danmark og Tyskland blive forbundet og få en hurtigere rute, forbindelsen vil påvirke hele transportkæden i Europa til og fra Skandinavien og Centraleuropa. Svenskerne følger især projektet nøje, da det vil give dem nye vækst- og udviklingsmuligheder. Som største eksportland og handelspartner er Tyskland ekstremt vigtig for både Danmarks og Sveriges udvikling.
IKEA var med under besøget i Rødby, repræsenteret af selve den administrerende direktør, Michael Stjernquist. Hans forventninger til Femern-forbindelsen lød sådan: ”Femern Bælt-tunnelen og en ny højhastighedsjernbane vil binde kontinentet sammen med Ikeas hjerte, Älmhult, og det styrker IKEAS langsigtede udviklingsmuligheder i hele Sydsverige. Vi rekrutterer spidskompetencer globalt, og god infrastruktur er meget vigtigt for, at vi kan finde medarbejdere med de rette færdigheder”.
Meget passende er Femern-forbindelsen claim “Den faste forbindelse mellem Skandinavien og Tyskland”.
Så er spørgsmålet, om Femern-forbindelsen også er vigtig nok for tyskerne. To års miljøundersøgelse og 1 et år godkendelse er lig med tre års udsættelse fra de tyske myndigheder og er ikke de mest positive tegn på hastværk. Vi afventer spændt, hvordan Fermern-forbindelsen udvikler sig, spænding som nu vores svenske naboer også deler.
Rund på den kommende Femern-byggeplads, som de svenske politikere og IKEAs direktør også besøgte:
Kilder: www.femern.dk
Lignende artikler: Femern Bælt-forbindelsen bygger bro mellem to lande