Forfatter: | Kategori: Nyheder, Transport |

FEM_kort_Region_Motorvej_Bane_ICO_030215
Svenskerne og danskerne er tæt forbundne ikke kun pga. historie og geografi, men også med Øresundsbroen, som en fysisk forbindelse Og vores svenske naboer holder også et vågent øje med udviklingen af Femern-forbindelsen. De kan også se store muligheder for Sverige rent logistisk, når Danmark og Tyskland forbindes. Svenske politikere og også IKEAs direktør har vist åbenlys interesse med et besøg i Rødbyhavn.

 

Med den ca. 19 km planlagte Femern-tunnel vil ikke bare Danmark og Tyskland blive forbundet og få en hurtigere rute, forbindelsen vil påvirke hele transportkæden i Europa til og fra Skandinavien og Centraleuropa. Svenskerne følger især projektet nøje, da det vil give dem nye vækst- og udviklingsmuligheder. Som største eksportland og handelspartner er Tyskland ekstremt vigtig for både Danmarks og Sveriges udvikling.

IKEA var med under besøget i Rødby, repræsenteret af selve den administrerende direktør, Michael Stjernquist. Hans forventninger til Femern-forbindelsen lød sådan: ”Femern Bælt-tunnelen og en ny højhastighedsjernbane vil binde kontinentet sammen med Ikeas hjerte, Älmhult, og det styrker IKEAS langsigtede udviklingsmuligheder i hele Sydsverige. Vi rekrutterer spidskompetencer globalt, og god infrastruktur er meget vigtigt for, at vi kan finde medarbejdere med de rette færdigheder”.

Meget passende er Femern-forbindelsen claim “Den faste forbindelse mellem Skandinavien og Tyskland”.

Så er spørgsmålet, om Femern-forbindelsen også er vigtig nok for tyskerne. To års miljøundersøgelse og 1 et år godkendelse er lig med tre års udsættelse fra de tyske myndigheder og er ikke de mest positive tegn på hastværk. Vi afventer spændt, hvordan Fermern-forbindelsen udvikler sig, spænding som nu vores svenske naboer også deler.

 

Rund på den kommende Femern-byggeplads, som de svenske politikere og IKEAs direktør også besøgte:

 

Kilder: www.femern.dk

 

Lignende artikler: Femern Bælt-forbindelsen bygger bro mellem to lande



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *