Forfatter: | Kategori: Logistik og miljø, Logistik og teknik |

Volvo reklamerer med en ret lovende Guld-kontrakt, som lover 100 % driftstid. Konceptet fungerer således, at sker der en afbrydelse af lastbilens kørsel pga. fejl på køretøjet, så sørger lastbilproducenten for at køretøjet kommer på vejen så hurtigt som muligt inden for aftalt tid. Sker dette ikke, punger Volvo ud med kompensation. Servicechef Christian Gustavsson udtaler, at de dog ikke regner med at dette bliver aktuelt ret tit, de stoler på deres produkters kvalitet.

For at optimere hele vedligeholdelsesprocessen har Volvo udviklet Telematics Gateway, en avanceret kommunikationsenhed, som er installeret i Volvo FM. Denne overvåger lastbilens komponenter og gør det dermed muligt at udføre reparationer på de dele, som rent faktisk trænger til det, i stedet for at lastbilen pludselig skal tilbringe længere tid på værkstedet, hvor alt, nødvendigt og ikke nødvendigt, gennemtjekkes efter en plan. I stedet kan man ved mindre reparationer, som ikke er graverende, sende lastbilen på værksted, når man ikke står og har brug for den.

Skulle lastbilen trods kvalitet og optimeret vedligeholdelse alligevel gå hen og bryde sammen, hvilket Volvo selvfølgelig mener, er usandsynligt, så har de endnu et es i ærmet: Til nødstilfælde har lastbilen en såkaldt VAS-knap, som opretter automatisk forbindelse til Volvos Action Service On Call. Denne service er døgnåben 365 dage om året og råder over mere end 1100 autoriserede værksteder i hele Europa. Og lastbilchaufføren vil altid blive stillet igennem til en medarbejder, som taler dennes sprog. Rent teknisk formidler VAS-knap information om fejlen i lastbilen samt om hvor lastbilen befinder sig. Volvo Action Service kan med disse informationer kontakte det nærmeste værksted, som er Volvo partner, som så sender en servicebil af sted med de nødvendige reservedele. Volvo henviser til, at VAS-knappen generelt skal skabe tryghed for lastbilchaufførerne og vognmændene, den kan f.eks. også kan bruges i tilfælde af indbrud.

Alt i alt et spændende og lovende koncept, som helt sikkert vil tiltale mange vognmænd, “tid er penge” er i transportbranchen et af de første bud.