Forfatter: | Kategori: Transport |

I Frankrig er dagligt 6 mio. lastbiler på undervejs, de bringer alle varer fra A til B. Enten kører de kun i Frankrig eller også i nabolande som Spanien, Tyskland, Italien og England. Ford et meste er lastbilchaufførerne alene undervejs eller samler af og til en pendler med fra en rasteplads. Andre gange kører måske bekendte eller familien med, så turen bliver hyggeligere.
Management-studerende Victor Clément fra Rouen, Frankrig ville gerne have kunnet benytte sådan en samkørsel for et par måneder. Turen med tog ville have kostet ham en mindre formue plus rigtig meget tid (3 timer). Med bil tager den samme strækning ca. en time, men den eneste samkørselsmulighed var kl. 6.30 om morgenen. Derfor bed Victor i det sure æble, stod tidligt op og kiggede søvningt ud af vinduet under turen. Her fik han øje på de mange lastbiler som kører gennem Frankrig og overvejede om ikke en tur med en af lastbilerne havde været bedre. Denne tanke havde ikke kun han. Mange af studiekammeraterne fortalte om dyre transportmidler som fly, som ikke passer ind i en studerendes budget.
Og dermed var en forretningsidé født! Kort tid efter snakken med kammerater og bekendte blev der taget de første skridt til at starte platformen ”We truck”. Beta-versionen skulle udkomme indenfor den nærmeste fremtid. Ideen er, at alle har mulighed for at finde en samkørsel med en lastbil. Platformen skal udbyde pladser i førehusene på lastbiler fra 3,5 til 44 ton. ”We Truck“ tager for denne service provision og resten får transportfirmaet.
Nogle medier har allerede berettet om platformen og mange transportfirmaer har udvist interesse. Især er det tillokkende, at firmaerne kan tjene en lille skilling samt gøre en god tjeneste. Fordelene er klare:
• Forbedring af lastbilchaufførernes image
• Forbedrede arbejdsbetingelser og bedre sikkerhed
• Bedre transportmuligheder ude på landet
• Ekstra indkomst
Hvordan kan sikkerheden og image’et blive bedre med en medpassager? Ganske enkelt sagt: Ifølge forsikringerne er den største ulykkesrisiko for lastbilchauffører træthed. Med en passager kann man bedre holde sig vågen. Og image’et bliver bedre, da man får mulighed for personligt at lære „branchens folk“ at kende samt se verden fra en lastbilchaufførs side. Lastbilchaufførerne er godt uddannet, overholder deres pauser og en ekstra sikkerhed: Lastbilen kan trackes. Ude på landet vil man ikke længere være afhængig af bus- og togtider, kun er det en ulempe når der er køreforbud i nogle lande pga. helligdage.
For optimering af systemet for passagerer tager Viktor Clément regelmæssigt på samkørselsture: ”Jeg rejser selv med lastbilchaufførerne og er hele tiden i kontakt med transportørerne for at tilegne mig viden om, hvordan de organiserer sig.”